למידה משמעותית
מערכת החינוך תהיה גורם מוביל בהתחדשותה של החברה הישראלית והפיכתה
לחברת מופת, ובקידומו האישי והמקצועי של הפרט (הרב שי פירון, שר החינוך).
ברשומה זו אתייחס למושג אשר כולנו משתמשים ומייחלים אליו "למידה משמעותית" .
מהי למידה משמעותית מאיפה היא נולדה על איזה צורך עונה למידה כזו
ומהיכן נובע הצורך שלנו להעניק אותה ?
האם הלמידה נמדדת בידע בלבד . והאם אנו מודעים לאורכו של תהליך החינוך
והלמידה . מערכת החינוך נמדדת בנקודות על ציר אשר מתחיל בגן הילדים ומסתיים
באקדמיה . האם ניתן להעריך על סמך נקודות את הצלחתה של המערכת או אי הצלחתה ? האם
מטרת העל של המערכת הינה תארים וידע גרוס או אזרחים איכותיים סקרנים ובעלי
יצירתיות חברתית ערכית וכמובן מקצועית?
נגדיר מהי למידה משמעותית מתוך המסמך של המזכירות הפדגוגית של משרד החינוך – חינוך מעמקי הנשמה.
מערכת החינוך חותרת לפתח באמצעות תהליכי למידה משמעותית – לומד עצמאי,
המודע לתהליכי הלמידה שלו ומסוגל להגדיר מטרות ויעדים אישיים וחברתיים ולפעול
למימושם.
תלמיד בעל יכולת למידה בסביבות שונות ומסוגל לקיים יחסי גומלין עם
אנשים.
בלמידה משמעתית הכוונה ללמידה מתוך משמעות אישית, חדווה ויצירתיות,
למידה שהיא רלוונטית לחייהם של התלמיד תוך שהיא מערבת היבטים מגוונים של התנסויות,
אומנויות, מלאכת כפיים ומרחבים מגוונים מעבר למרחב הכיתה – בטבע, במרחב הדיגיטלי
ומחברת אותם לעולמם הערכי..
למידה מסוג זה מקדמת את היכולת והרצון להשקיע ומאפשרת מקום רב יותר
לסקרנות, ליצירתיות, להעמקה ופיתוח חשיבה, לצד התפתחות רגשית, רוחנית וערכית של
התלמיד והמורה גם יחד.
למידה משמעותית מושתתת על שלושה רכיבים המתקיימים בו זמנית: ערך
ללומד ולחברה, מעורבות הלומד והמלמד, רלוונטיות ללומד.
למידה משמעותית ניתן לראות בחינוך בפינלנד. לפני כשלוש שנים שודר סרט
תעודה על מערכת החינוך בפינלנד , את הסרט כתב והגיש מיקי רוזנטל . במהלך הסרט הוצגה מערכת החינוך של פינלנד החל
מהגיל הרך ועד אקדמיה , ומסלולי הסמכה למורים . בכל כיתה בפינלנד יש מספר סייעות
תומכות למידה והמוטו הוא החזקים יתקדמו בכל מקרה , ולא משאירים אף אחד מאחור .
ישנו גם סיוע טכנולוגי רב בכיתות ,אך ליבת העשייה היא ההשקעה בכל תלמיד ויכולת להעניק
חינוך ולמידה באופן דיפרנציאלי מיטבי .
באופן אובייקטיבי התוצאות מדברות בעד עצמן פינלנד מובילה בכלל המדדים
הבינלאומיים וגולת הכותרת בעיני היא העובדה שהפינים מובילים במספר ההמצאות
והפיתוחים הטכנולוגיים . נשמע מצוין אך זה לא הכול . חדי העין יכלו להבחין בדבר מה
נוסף אשר לטעמי עושה את ההבדל הגדול – החברה בפינלנד . החברה בפינלנד שואפת ללמידה
ומצוינות אך מאפשרת לכל אדם את התנאים
הכלכליים בהם יוכל להגשים את עצמו . כחלק מתפיסה זו רווח בפינלנד החינוך המקצועי
ואין סתירה בין השכלתו של אדם לעיסוקו . יכול להיות רופא שעוסק בבניה או בנאי בעל
תואר בפיזיקה גרעינית . התנאים הכלכליים והחברתיים מאפשרים יכולת ההכלה והקבלה של
כל אדם בלי קשר לעיסוקו או רמת השכלתו.
מתוך ניסיוני האישי אספר על למידה משמעותית שבתי שרון רכשה. שרון היא בת 15 ותמיד התעניינה באיפור קולנוע. שרון מאוד מוכשרת ויודעת לצייר ברמה גבוהה. היא רכשה באופן פרטי את יסודות הציור .
מתוך סקרנות ורצון ללמוד את הנושא היא גלשה לאתרים באינטרנט שמסבירים כיצד לאפר ובאיזה טכניקות וחומרים כדי להשתמש. בתחילה היא השתמשה בחומרים שהיא יצרה ולאחר מכן רכשנו לה חומרים מקצועיים ועודדנו אותה לעסוק בתחום. אהבתה לתחום דרש ממנה לחקור שעות על התחום. וכל יצירה חדשה שהיא יוצרת היא טובה יותר ומקצועית יותר מקודמתה. היום היא מאפרת תלמידים במגמת קולנוע בבית ספרה, מציירת ציורי קיר ומאפרת את חברותה בפורים. שרון פרסה את העבודות שלה בפייסבוק והיא מקבלת הרבה לייקים מאנשים בתחום. לאחרונה הציעו לה לאפר לקליפ של להקה מוכרת.
כאן התרחשה למידה מתוך סקרנות ומתוך חיפוש אחר משמעות . הלמידה היא תהליך אישי של שרון , היא הציבה לעצמה מטרה מאתגרת והמשוב החיובי שזהו התוצר שלה גרם לה ללמוד עוד על התחום.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה