המחשב יזהה מתי תלמיד טעה בפתרון, אבל למד את דרך החשיבה .
במחקר שהתנהל על ידי ד"ר קובי גל מאוניברסיטת בן גוריון בנגב
הצליחו להציע פתרון לאחת הבעיות הקשות של למידה מרחוק ולמידה בכלל . כיצד נדע כי
התפתח תהליך הלמידה הרצוי אצל התלמיד ? האם התלמיד הצליח להגיע לתוצאה בעזרת תהליך
למידה מדורג ומובנה , אשר נולד כתוצאה מתהליך
קוגניטיבי מסדר גבוה או שהתוצאה היא פרי מזל ?
ד"ר גל בונה מודלים של בינה מלאכותית עם יישומים שונים . אחד
היישומים המעניינים הוא מעקב אחר תלמידים הלומדים בסביבות למידה וירטואליות .
מדובר בסביבות למידה המדמות עבור התלמידים מעבדה [מדובר בעיקר בתוכנות ללימוד של
מדעים מדויקים ] , שם הם יכולים לפתור בעיות באמצעות הדמיות של ניסויים אמפיריים . בכך מעבדות וירטואליות
אלה מספקות חווית למידה אישית , שבה התלמיד לומד לבדו בניסוי וטעייה . במעבדה
וירטואלית לכימיה הילדים יכולים לערבב בין חומרים , להפעיל מבער לטמפרטורה רצויה
ולמדוד תגובות כימיות שנוצרות כתוצאה מהפעולות שלהם . מעבדה וירטואלית מעניקה חופש
פעולה רב לתלמיד . חלק בלתי נפרד מחוויה זו כולל את האפשרות לניסוי וטעייה , שילוב
פעילויות במקביל , משחק והתנסות . אבל מעבדות וירטואליות עושות חיים קשים למורים ,
משום שאין דרך לדעת אם התלמיד אכן לומד או לא , מתי הוא מתקשה וכדומה – אלא אם
המורה משגיח על התלמיד כל הזמן , מורה לא יכול להשגיח על 40 תלמידים בכיתה ,
בוודאי במקומות שבהם המורה כלל לא נוכח פיזית . המערכת של גל מציעה למורים כלי
שיבחן בצורה מתמדת את פעילות התלמידים במעבדה הווירטואלית . התוכנה מתבססת על
עקרונות בינה מלאכותית שתעקוב אחר תהליך הלמידה , שתבחן את אופן החשיבה של התלמיד
ואת הדרך שלו לפתור את הבעיה המוצגת בפניו . המערכת תאבחן מתי התלמיד מבצע טעויות
שהוא יוכל ללמוד מהן ולהתקדם לפתרון הנכון , או טעויות שלא יובילו לפתרון ורק
ייצרו אצלו תסכול . המערכת יודעת להתריע בפני המורה על בעיות , לציין לשבח תלמידים
שהפגינו חשיבה מקורית ודרכי פתרון שמעידות
על ניתוח נכון של הבעיה , ומציגה בפני המורה עבור כל תלמיד את הדרך המלאה שלו
לפתרון הבעיה . בארצות הברית ובישראל כבר משתמשים בטכנולוגיה במעבדות וירטואליות להוראת כימיה . מדובר במערכת שמספקת
למורה כלים נוספים בעבודתו עם התלמידים , ולא מחליפה אותו . מערכת הבינה המלאכותית
גורמת למחשב לעבוד בשיתוף פעולה עם האדם , ולא מיועדת להחליף אותו .
מבוסס על מאמר שהתפרסם בעיתון " כלכליסט " תאריך 14-1-13עמוד 8
מצורף
קישור לסרטון http://www.youtube.com/watch?v=p2ZvERy2PvIגם במאמר של גיא לוי - הילקוט הדיגיטלי של מט"ח, מצביע על ניהול למידה ולמידה בכל מקום וזמן.
הילקוט הדיגיטלי של מט"ח מאגד בתוכו את כל התכנים הנחוצים למורה ולתלמיד. המטרה שספרי הלימוד יהיו נגישים לתלמיד על המחשב ויאפשרו למורה להוסיף מידע בצורה דיגיטלית שיהיה נגיש לתלמיד ויאפשר לאגם יחד את כל המשאבים הדיגיטליים להוראה משמעותית.
המורה יכול לתת משימות מותאמות לרמת התלמידים ועקוב אחר ביצוע המשימה.
הילקוט הדיגיטלי וגם מערכת הבינה המלאכותית ועוד כלים נוספים כמו: מערכות LCMS , בלוג, ועוד יתנו מענה נכון ומעקב אחר תהליך הלמידה ויציגו את דרך החשיבה של התלמיד לפתרון הבעיה . כל אלו יובילו אותנו המורים והתלמידים ללמידה משמעותית.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה