למידה משמעותית חישוב מסלול מחדש
העידן הדיגיטלי המתאפיין בשילוב טכנולוגיות מידע ותקשורת בשגרת חיי כל
אזרח ולומד באשר הוא , עידן זה מעמיד בפני מערכת החינוך אתגר לערוך הסתכלות אחרת
על החינוך העדכני ועל תפיסת הלמידה .
הניסיון ליישם שינוי חינוכי באמצעות שימוש בתאוריות ופדגוגיות מוכרות
מהעבר , תוך ניסיון לביית ולהתאים טכנולוגיות חדשות לעולם החינוך והלמידה , מחייב
אותנו להבין כי ניסיונות אלו הם מועט מידי מאוחר מידי ומיותרים (רותם ואבני 2012).
מציאות החיים מתעצבת על ידי הטכנולוגיה
טכנולוגיית התקשורת הסמארטפונים והמחשבים עם כל הקיים בהם : ידע ,
מידע ,רשתות חברתיות ,משחקים ועולם שלם אשר מהווים חלק בלתי נפרד מהווייתו של כל
תלמיד ולומד . ללמד בלי קשר חי ודינמי להוויה זו פירושו להתעלם . חובה עלינו להניח
בצד את המוכר והידוע ולהתחיל לחשב מסלול מחדש . החידוש הנדרש הוא להבין כי
טכנולוגיה זו אינה בדומה לטכנולוגיות אחרות מסייעת ומשפרת את איכות החיים , זוהי
טכנולוגיה שיוצרת עולמות תוכן וקשרים חברתיים , כלכלה חדשה ושפה חדשה . מעגלי
ההשפעה של התקשורת ברשת הם עולמיים – גלובליים . מרחב הלמידה הוא אינסופי ומאגרי
הידע הם בלתי נדלים , האם אנחנו יכולים להתעלם ממציאות חברתית חינוכית כה חדשנית ?ההתייחסות המיוחלת לשינוי החינוכי ולעדכון הלמידה , חייבת לצאת מתוך נקודת ראות חדשה ולא מוכרת , אין מקום בהתייחסות זו לתפיסות פדגוגיות אשר רואות בטכנולוגיה כלי מסייע ולא שחקן מרכזי . הטכנולוגיות החדשות הן שחקן כה מרכזי המחייב הסטת כל מרכזי הכובד הפדגוגיים לכיוון חדש לגמרי .
"חישוב מסלול מחדש"
"חישוב מסלול מחדש" מדבר על כך שעלינו לפתח תפיסה עדכנית
וחדשנית לחינוך, ההולמת את השינויים המהירים שחלים בסביבה, בתרבות, בכלכלה ובחברה.
ולהתאים את הלמידה ללומד על פי מציאות חייו העדכנית, להתאים ללומד למידה משמעותית
ויישומית להיום.
עלינו ליישם אתגרים פדגוגיים עדכניים בלמידה המנצלים את הטכנולוגיה
אישית, השיתופית והחברתית.
מתוך ניסיוני כמדריכת אשכול בתקשוב , אני רואה שיש בתי ספר שנמצאים
בתהליך של "חישוב מסלול מחדש" וכן משלבים את הטכנולוגיה לטובת הפדגוגיה
החדשנית, ורואים בשילוב הטכנולוגיה דרך להשגת המטרה.
בחלק האחר של המורים אני רואה
תחילה של דרך חדשה, מתוך הבנה שזהו העולם החדש ואיתו אנו צריכים להתמודד.
הדרך עוד ארוכה אבל התהליך מתחיל לרקום עור וגידים.כמדריכה מטרתי היא להראות ולהציג כיצד הכלים הטכנולוגים יכולים לסייע לנו בתהליכי הלמידה, הוראה והערכה. לא עוד לימוד כיצד כלי כזה או אחר עובד, אלא, כיצד הכלי בא לידי ביטוי בלמידה. ובתקווה שמורים לא ישאלו "מה יצא לי מזה" ?
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה